Interview met Kaat in ' Ven

Kaat (46) vliegt goedgezind binnen als een wervelwind. De eerste vraag is bij haar direct toepasselijk







Sport je graag?
Ja, ik sport graag, maar dat heb ik met de jaren moeten leren. Ik vind het fijn dat ik met mijn tijd iets concreets doe. Tijdens het sporten ben ik zowel mentaal als fysiek bezig en dat geeft een goed gevoel. Maar het is niet altijd gemakkelijk om het in te plannen.
Zondag zou ik weer gaan hardlopen, maar het wou maar niet lukken met de planning van mijn gezin. Mijn man kwam thuis om 12.45u van zijn mountainbiketocht en toen wilde hij en de kinderen natuurlijk graag lunchen.  Ik wist als ik niet onmiddellijk zou vertrekken, dat het er niet meer van zou komen. En dan ben ik dus nog vertrokken. Mijn dochter heeft me op 7 km van huis afgezet, want ze moest daar in de buurt zijn en ik ben terug gelopen. Uiteindelijk hebben we om 13.45u pas gegeten, maar dat was geen ramp. Ik moet het dan voorrang geven, echt kiezen voor de sport, anders gebeurt het gewoon niet. Sport moet gewoon altijd voorrang krijgen ookal is het beremoeilijk soms. Natuurlijk moet je gezin meedenken...


Ben je altijd sportief geweest?
Nee, ik heb vroeger nooit echt gesport. Ik was geen lid van een volleybalteam of zo. Ik zat altijd te lezen en hield van theater. Dictie, notenleer en piano vulden mijn dagen. Iedereen dacht wel altijd dat ik veel sportte want ik zat boordevol energie.
Het is voor mij pas veranderd nadat ik kinderen kreeg. Zo vanaf mijn dertigste ongeveer.
Frank, mijn man, was altijd aan het windsurfen en onze vakanties stonden in teken daarvan. Toen de kinderen klein waren, wilde ik absoluut niet meedoen. Ik had daar gewoon geen zin in. Ik denk dat ik niet graag moe werd misschien? Dat gevoel kende ik gewoon niet. Vakantie stond voor mij gelijk aan lezen. En dat is nu helemaal gekanteld. Op onze vorige vakantie zaten we elke dag op de fiets. In plaats van 6 boeken uitlezen op vakantie heb ik nu moeite met 1 boek. Maar ja, je kan niet alles doen zeker.

Wat maakt het voor jou nu moeilijk om sportief te zijn?
Tijd is niet wat me tegenhoudt. Hoewel ik dat vroeger wel durfde denken. Als ik nu niet sport, dan is dat omdat ik gewoon totaal geen zin heb. Pure luiheid.
Voor een hele tijd was mijn excuus niet luiheid, maar pijn. Een vakantie in 2013 in Frankrijk liep namelijk slecht af. Tijdens een canyoningtrip struikelde ik in het water en brak mijn enkel. Ik werd door een helikopter geëvacueerd en vanaf toen begon de miserie. De revalidatie duurde lang en ik voelde me helemaal geradbraakt.  Mijn lichaam leek het ineens op te geven en ook mentaal had ik het moeilijk. Naast de enkelklachten ontwikkelde ik ook ernstige rugklachten en geraakte nog maar amper recht. Ik zat in een fysieke en mentale dip. In 2015 op mijn verjaardag wilde ik komaf maken met deze klachten en mijn gemoed. Het werd het jaar van mijn lijf. Het moest en zou opgelost worden.

En hoe voel je je nu?
Ik voel me 10.000 keer beter. Ik verwonder me daar nu nog altijd over. Ik kon niks en nu ben ik terug actief, meer nog, ik ben fitter dan ooit. Bij mijn trainingen werd ik letterlijk en figuurlijk bij het handje vastgehouden. De functionele bewegingen waren allemaal nieuw. Ik kende dat niet en wist ook echt niet dat dat belangrijk was. Mijn trainer heeft me hier echt doorgeholpen. Op een bepaald moment heeft de trainer echt mijn hand vastgehouden toen ik op een blokje moest springen. Mijn lichaam kon dat niet, wist niet hoe dat te doen. En dat blokje was echt niet hoog hè! Maar na een paar keer kon ik het en voelde ik me super. Ik vind het fantastisch dat ik nieuwe dingen leer en bewegingen doe die ik niet kende of kon.

Is je gezin en zijn je vrienden sportief? 
Ja ik heb echt steun van hen. Ik heb een loopmaatje en Frank vindt het ook niet erg om met mij te gaan fietsen ookal is hij beter. We gaan als gezin ook op sportieve vakanties. Dat maakt op vakantie gaan ook simpeler. We hoeven niet eindeloos te discussiëren wat we nu weer gaan doen. Gewoon de route bepalen, de fiets op en vertrekken.


Wat brengt sport bij je teweeg?
Sport helpt om die veerkracht in mijn hoofd te vergroten, om het positieve stemmetje in me te laten winnen. Ook krijg ik door sporten een sterker lijf. Dat lichaam van me wordt ouder en dat is niet leuk.
Om een goed voorbeeld te geven. Waar ik lesgeef (Academie voor muziek, woord en beeld Herentals) staan er blokken van 50 cm x 50 cm x 50 cm  met maar één handvat en ze wegen best wat. Ik kan ze nu gewoon optillen met één hand en op hun plaats zetten. Dat is best een fijn gevoel.


Wat wil je nog bereiken?
Een vriendin van me heeft beslist dat ze mee wilt doen met de ten miles in Antwerpen. We gaan met vier vrouwen van de toneelclub haar vergezellen. Dat is een nieuw loopdoel voor me. Ingeschreven is ingeschreven. Ik weet nog wat mijn allereerste doel was toen ik in 2015 begon met training: de 5km halen. Ik durfde in het begin geen doel te stellen, maar nu gaat dat gemakkelijker. Ik deed al de 12km bij een Urbantrail , volgde 'start to triatlon' en nu de ten miles. 


Heb je nog tips voor de lezers?
Je moet echt kiezen voor sport. Doe het, je gaat het geweldig vinden.
Gewoon beginnen. De gedachten zitten misschien al lang in je hoofd: ik wil sportiever worden, ik ga het doen, …  Je moet er niet teveel over nadenken en in actie schieten.
Ik stond letterlijk door mijn rugklachten met mijn rug tegen de muur. Ik moest wel iets veranderen. Zou ik willen dat ik de klachten niet had gehad? Nee, want dan had ik niet geweten wat ik nu weet. Nu voel ik me veel sterker en steviger.


Een van de beste tips die ik ooit kreeg van Max was: doe alles een beetje. Doe alles met mate. Ga voor de afwisseling.

Reacties