Ik heb écht geen tijd om te sporten



"Ik heb geen tijd om te sporten. Ik bedoel, ik heb écht geen tijd. Ik weet dat iedereen 24 uur in een dag heeft, maar ik, ik heb écht geen tijd."

Zo luidt het antwoord van de journaliste die over me zit. Ik zit op een persdag waarbij elk bedrijf zijn product voorstelt aan een klein leger life style journalisten. Ik ben hier om mijn bedrijf voor te stellen: Functional Training. Ik heb niet echt iets voorbereid, behalve een mooi glimmend foldertje met sportieve mensen erop. Mijn gesprekspartners laat ik op een fitbal zitten, wat wel meteen voor een grappig momentje zorgt. Op een grote bal zitten met een glaasje prosecco in de hand is namelijk niet vanzelfsprekend. De meeste vinden het wel fijn en zien de directe link naar wat ik verkoop: een sportieve levensstijl. Anderen vinden het minder ludiek en ruilen de bal al snel in voor een stoel.


Katja ruilt de bal in voor de stoel en is helemaal klaar voor mijn verkoopspraatje. Alleen heb ik die niet. Ik stel maar 1 vraag: wat is jouw excuus om niet te sporten?
Dat had Katja niet verwacht. Ze verwachtte een hele uitleg over ons bedrijf, wat we doen, wie we zijn. Maar nee, nu gaat het over haar, niet over mij. Katja aarzelt en zegt: ik heb geen tijd om te sporten. Ik antwoord niet en kijk haar met een vriendelijke blik aan. Katja corrigeert zichzelf direct: ok, ik weet dat iedereen dat waarschijnlijk wel zegt, maar ik, ik heb écht geen tijd!

Katja is journaliste en heeft geen tijd om te sporten. Wat voor een job moet dat zijn, journalist, bedenk ik me als je geen tijd hebt om te sporten. Ik kan me de klachten van Katja al wel inbeelden: stress door de constante deadlines, heel veel zitten aan een bureau om te typen of lang zitten in de auto op weg naar een interview. Lage rugpijn, weinig energie en nekpijn zullen wel op de klachtenlijst staan. Hoe weinig tijd heeft een journaliste en is dat meer of minder dan een kapster of een advocaat? Is geen tijd hebben een geldig excuus om niet te sporten? Is een ander excuus veel beter? Geen zin in sporten misschien? Of geen geld? Of zijn de kinderen de beste uitvlucht om niet te sporten? Journaliste Katja bewijst dat ongetwijfeld op nummer 1 staat: ik heb geen tijd.

Beeld Liliana Sabato

Reacties