Sabine Peeters

Sabine Peeters is professioneel visagiste en werkt voor verschillende magazines en kranten. Sabine is een spreekbuis voor een beter, positiever lichaamsbeeld. Haar laatste boek Lief voor mijn lijf speelt in op het hedendaagse thema rond body image en body positivity. Sabine worstelde jarenlang zelf met een laag zelfbeeld en eetstoornissen, maar kwam hier sterker uit.

‘Mijn grootste uitdaging bij het sporten is mijn onregelmatige job. Mijn onregelmatig
werkschema maakt het zowel moeilijk als gemakkelijk om te gaan sporten. Ik weet nooit hoe mijn dagen eruit gaan zien. Groepslessen bijwonen op een bepaald uur elke week is niet haalbaar. Ik voel me dan schuldig als ik niet kan gaan. Positief is dan wel weer dat ik soms overdag thuis ben en dan kan ik gaan zwemmen op een minder druk uur in het zwembad.
Als ik drie weken niet ben gaan sporten, dan is het wel moeilijk om daarna weer te beginnen.
Ik ben nogal klungelig en heb tijdens mijn recente verhuizing mijn enkel omgeslagen, dus dat maakt dat ik nu pijn heb aan mijn enkel en het even moeilijk vind om te starten.’
Wat verandert er aan je lijf als je gaat sporten?
‘Sporten werkt voor mij vooral stress ontladend. Ik voel me sterker en strakker als ik sport. Voor mij heeft het weinig te maken met gewicht verliezen. Het is vooral mentaal. Achteraf heb ik altijd het gevoel van: voilà, ik heb het toch maar weer gedaan.’
Van welke sporten hou je?
‘Ik deed vroeger op school balsporten en ik vond dat wel leuk. Niet in competitie maar wel de trainingen en het aanleren van die sport vond ik leuk. Nu doe ik vooral yoga en zwemmen.
Ik ben ook gaan boksen, maar ik wil dan niet “de dikke” van de les zijn die niet mee kan, dus dan ga ik me wel bewijzen. Ik wil niet afgeven. Daarom zijn zulke groepslessen, denk ik, niet echt mijn ding omdat ik er dan overga en er niet zo van geniet. De rust bij yogabewegingen vind ik aangenaam en ook heb ik al nieuwe dingen geleerd. Ik kon vroeger nooit een hoofdstand en nu wel! De lesgeefster hielp mij en ineens stond ik op mijn hoofd. Ik was verbaasd van mijn lichaam! Ik heb mijn zwemzak altijd in de auto liggen, zo kan ik na een drukke werkdag direct naar het zwembad en hoef ik niet eerst naar huis.’
Wat zou je nog willen verbeteren?
‘Mijn core sterker maken en ik zou ook graag mijn handen op de grond kunnen zetten. Als ik ooit weer een sportief doel stel, dan wil ik wel eens de kwarttriatlon proberen. Nu heb ik geen nood aan presteren. Nu is yoga en zwemmen ideaal. Ik wil ook meer op kracht werken want lenigheid en zo dat doe ik nu al. Ik weet nog niet hoe ik die krachttraining ga invullen.’
Heb je specifieke klachten?
‘Ik heb wel specifieke klachten: mijn rug, schouders, nek en enkels vooral. Ik sta tijdens mijn job vaak recht in dezelfde positie. Mijn evenwicht sucks trouwens. Ik heb dat precies niet. Als ik niet ga sporten, dan is dat meestal omdat ik mijn comfortzone wil opzoeken. Als ik moe ben, blijf ik liever in de comfortzone van mijn huis dan naar buiten te gaan.’
Je hoort wel vaak: Ze zeggen dat stretchen goed is voor je. Wie is dan die ‘ze’?
Social media? Medische publicaties? Waar vind jij je informatie over correct bewegen?
‘Ik ben best sceptisch over informatie met betrekking tot beweging. Ik heb niet echt één bron en ik geloof niet alles wat de social media op het net gooien. Ik luister vooral naar mijn moeder, mijn omgeving en de experten die ik zelf persoonlijk ken, zoals Max.’
Wat betekent ‘functioneel zijn’ voor jou?
‘Ik ben “functioneler” geworden dan vroeger maar er is nog veel werk, vind ik zelf. Ik heb al meer peper in mijn gat gekregen, meer energie, maar het kan nog veel beter. Toen ik op de vierde verdieping woonde en buiten adem boven aankwam, dacht ik: dit is belachelijk. Ik zweette ook meer in de zomer bij een inspanning waardoor ik merkte dat mijn conditie wel beter kon. Dagelijkse dingen probeer ik nu anders te zien, dat vind ik functioneel. Als ik bij mijn ouders ben bijvoorbeeld, dan gaan we anderhalf uur snelwandelen of rijden we met de fiets naar het bejaardentehuis van mijn grootmoeder. Dat zijn dingen die ik wel “functioneel” vind van mezelf. Ik heb een karakter dat neigt naar extremen maar ik heb geleerd om meer naar mijn lijf te luisteren, waar ik het in mijn boek ook over heb. Met ouder te worden, word ik me wel bewuster van mijn lichaam. Ik heb ook in kleine mate mijn omgeving gestimuleerd om meer te bewegen en daar ben ik wel trots op. Eén vriendin heeft zich op het paaldansen gestort en is er goed in! Ik hoop dat ik dat nog meer kan doen in de toekomst.’

Sabine, you are functional!

Reacties