Interview: An en Jan













An Severeyns & Jan Snauwaert hebben vier kinderen (Kamiel, Korneel, Nand, Flore). Ze hebben allebei een drukke baan en proberen met hun gezin sportieve keuzes te maken. Op een druilerige avond ben ik te gast in hun knusse huis waar het ruikt naar pasgebakken broccollibrood. De babyfoon staat op tafel. Met  licht gebrabbel van hun zoontjes op de achtergrond kruipen we gezellig op de zetel met een tasje thee.

Wat houdt jullie tegen om niet sportief te zijn?
An: Dat zal dan vooral tijd zijn. We hebben kinderen en dan is het moeilijk om sport in te plannen. Kinderen hebben aandacht nodig en die verdienen ze ook. Het zijn vooral de praktische zaken die me dan tegenhouden. Ik doe eerst de dingen die moeten, zoals de huishoudelijke taken en dan pas neem ik tijd om te sporten.
Jan: voor mij is het toch ook wel echt de vermoeidheid. Als de kinderen in bed liggen en de drukke dag gedaan is, dan wil ik rust. Ik wil me ontspannen.
An: Wat me ook tegenhoudt om te gaan sporten is het alleen doen. Als ik alleen moet gaan sporten, dan vind ik soms wel een reden om het niet te doen. Sinds kort werk ik minder en merk ik dat er wel wat meer tijd vrij gekomen is.

Wat stimuleert jullie om sportief te zijn?
An: de kinderen zijn al ouder dan vroeger, dus kunnen ze nu al eens meegaan om te sporten. Dat helpt wel. Terwijl zij fietsen, joggen wij. Ook hebben we het geluk dat mijn schoonmoeder vaak paraat staat om op de kinderen te passen.
Jan: vooral het samen sporten als koppel stimuleert. Het is toch wel, ja ik mag dat zeggen, een quality time moment. Een moment dat we samen zijn en niet gewoon de takenlijst aan het afwerken zijn in het huishouden.
An: ik moest met mijn lichaam echt terug van nul beginnen opbouwen na de bevallingen. Ik zie nu de vooruitgang in wat ik kan en dat stimuleert me. Ik voel me beter en krijg terug controle over mijn lichaam.
Jan: ik trainde vroeger voor de 20km van Brussel. Ik moest en zou die meedoen. Ik heb mijn lichaam toen eigenlijk niet zo goed behandeld en te zwaar getraind. Nu vind ik vooral de tijd samen fijn bij het sporten. Samen een doel stellen en met twee ervoor gaan. Ookal is het loopritme dat we hebben voor mij wat trager, het helpt mij om niet te zwaar te trainen en mezelf te concentreren op het ontspanningsmoment.
An: we voelen elkaar goed aan als we samen gaan joggen en we kunnen elkaar wel motiveren. Alleen joggen zou voor mij veel moeilijker zijn.
Jan: De vermoeidheid na het werk houdt mij enerzijds tegen om te gaan sporten maar anderzijds weet ik dat het sporten mij enorm veel energie geeft. Ik voel me na het sporten altijd een ander mens. Ik voel me beter. Ik neem een douche en hopla, ik ben weer helemaal opgekikkerd.
Jan: wanneer de kinderen in de korfbal les zitten, dan ga ik een uurtje joggen. Anders zit ik toch maar in het café niks te doen en te wachten. Twee vliegen in één klap.


Wat zou je nog willen bereiken?
An: ik zou wel de vlotheid en snelheid in het joggen willen zodat ik niet meer helemaal pompaf ben. Ik loop nu 5 km en ik zou dat gemakkelijk willen kunnen. De eerste 2 km heb ik het altijd lastig en ik zou willen dat dat niet meer zo is. Ooit wil ik misschien wel eens de 10 km lopen. Misschien is dat op lange termijn wel haalbaar.
Jan: Met de kinderen echt samen sporten lijkt me wel leuk. Dat gaat troiuwens nu al beter ten opzichte van vroeger. Ik loop nu 5km aan 10km/uur. Ik zou dat tempo ook wel ooit voor de 10km willen doen.
Greet: Voilà. Je hebt samen een doel gevonden. De 10km.
Jan: Ja, dat is waar. Daar zullen we eens plannen voor maken.
An: Misschien kan ‘Trainer Marc’ wel helpen. (Jan lacht)
Greet: Wie is trainer Marc?
Jan: Trainer Marc werd in het leven geroepen toen de kinderen in de zomer geen korfballes hadden. Ze waren thuis en ik wilde hen sportief bezig houden. Ze mistten de trainingen dus dacht ik: ik zal een training maken. Ik stelde een circuit op in de tuin en we hebben de hele namiddag gespeeld. Ik was trainer Marc en ze moesten me zo ook aanspreken. Dat was heel fijn.
Greet: ik heb die foto op Instagram zien verschijnen!
An: Ja, klopt! Weet je, instagram en facebook zijn trouwens ook best een goede motivator. Als je iets sportiefs post en mensen vinden dat leuk, dan motiveert dat toch.

Wat verbetert er als je sport?
An: Ik voel me gewoon veel energieker.
Jan: klopt. Na een drukke dag op het werk bijvoorbeeld, kan sporten me ontspannen.
An: ik neem vaker en bewuster de trap ookal heb ik zware tassen bij. Ik zie daar nu het nut van in.
Jan: we hebben het ons ook gepermiteerd om een nieuw gadget te kopen. (ze glimlachen naar elkaar)
An: eigenlijk gingen we het pas kopen als we langer aan het trainen waren, maar na de eerste looptocht hebben we het al gekocht.
Greet: ik zag al iets blinken aan jullie arm. (ze tonen trots hun nieuwe sporthorloge)
An: voor mij helpt dat wel als motivator. Ik hoor af en toe een biep die aangeeft dat ik te lang stilzit. Dan doe ik onmiddellijk wat extra stappen. Als Jan ‘s avonds zijn doel bereikt heeft dan heb ik toch wel iets van dju, dan ikke ook.
Jan: vroeger deed ik ‘s avonds meer functionele oefeningen, een aantal keer pompen bijvoorbeeld.
An: dat is waar, dat zouden we terug moeten doen. Ik deed dan ook squats en zo. Misschien moeten we dat eens terug doen...

Hoe kan je als koppel sportief zijn? Heb je nog tips?
An: sinds wij begonnen zijn met sporten, heeft dat al aanstekelijk gewerkt. Mijn schoonzus maakte een sportieve start en een vriendin deed onlangs mee aan een loopwedstrijd omdat ze het bericht zag op mijn facebookprofiel.
Jan: Een goeie tip is: neem je loopschoenen mee op vakantie. Ik zou dat vroeger nooit gedaan hebben, maar het werkt. Je bent meer ontspannen op vakantie en je neemt er de tijd voor. Heerlijk.
An: Stem goed af samen. Welke sport doe je samen, wat wil je apart doen,... Als je samen opbouwt, schept  dat een band als koppel. Ik ben heel trots op ons.

Greet: ik ook op jullie. Bedankt voor het interview.



Reacties