Erika experimenteert met Functional Training





Erika Van Tielen ging experimenteren bij collega coach Christoph Strijbos. Haar ervaring lees je hier.


"Een tijd geleden zat er een mailtje van Christoph Strijbos in mijn virtuele postbus. De man is personal trainer bij het Functional Training Netwerk en had via mijn blog ontdekt dat ik mij in de verste verte geen leven zonder sport kan voorstellen. Dat ik bijvoorbeeld droom van een yogadocentenopleiding en ooit nog eens een marathon zou willen lopen. Ik had dan ook verwacht dat coach Christoph mij met allerlei ingewikkelde trainingsschema’s wilde bestoken om die doelen zo snel mogelijk te bereiken, maar zijn voorstel bleek gelukkig een stuk interessanter te zijn. Fundamenteler ook. Hij wilde letterlijk met mij terug naar de basis. Nauwkeurig kijken of ik wel zo functioneel bezig ben. Functioneel in de betekenis van: welke trainingen of oefeningen doe ik? Spreek ik daarbij de juiste spieren aan? Helpen bepaalde oefeningen mij bij het lopen of in de yoga? Hebben mijn inspanningen wel het effect dat ik denk dat ze hebben? Of kan het allemaal een pak beter en efficiënter?
Zo’n analyse van je lichaam en de manier waarop je dat lijf van jou gebruikt, is best confronterend. Zeker als je – zoals ik – denkt dat je ondertussen écht wel snapt  hoe het allemaal moet. Mooi niet dus. De sessies functioneel trainen die ik ondertussen achter de rug heb, waren absolute eyeopeners. Niet zomaar een herhaling of bevestiging van wat ik al wist, maar een aanvulling op die kennis. De kennis over mijn eigen lichaam. Zo weet ik al veel langer dat mijn rug mijn zwakste punt is, dat mijn heupen en schouders opener zouden moeten en dat ik maar beter heel lief ben voor mijn knieën.
Alleen wist ik niet dat al die mankementjes met elkaar in verbinding staan en had ik er tot op heden geen toereikende oplossing voor. Wat blijkt nu? Ondanks een massa poepverstevigende oefeningen zijn mijn bilspieren totaal onderontwikkeld. En ook mijn buikspieren zijn niet half zo strak als ik ze ingeschat had. Slik. Dat komt onder meer omdat mijn lenige hamstrings en mijn soepele rug automatisch de bovenhand nemen tijdens het sporten. Zij torsen het zwaarste werk, omdat ze nu eenmaal sterker zijn dan rest. Maar daardoor raken ze zelf overbelast én beletten ze bovendien andere spieren om hard te werken en ook krachtiger te worden. Volg je nog? Er is op zich dus (meestal) niks mis met de oefeningen die je in de yoga, fitness of body forming doet, alleen werken ze niet voor iedereen op de juiste  manier. Functional trainers hebben oog voor die persoonlijke verschillen en zoeken samen met jou naar oefeningen of varianten op oefeningen die wél het gewenste effect hebben. Op basis daarvan wordt een trainingsschema opgesteld dat je thuis en/of onder begeleiding van je trainer verder afwerkt. De bedoeling is dan uiteraard dat je klachten verdwijnen en dat je sterker, leniger en stabieler wordt. Voor grote fysieke veranderingen is het bij mij nog net iets te vroeg, maar in het kopke is het verschil al serieus merkbaar, hoor. Als mijn lijf spontaan de foute keuzes maakt, detecteer ik die supersonisch en weet ik onmiddellijk waar en hoe ik moet corrigeren. Functioneel trainen zou een verplichte basis of aanvulling moeten zijn voor alle sporten en sporters, op alle niveaus. Of je nu een groot of een klein doel voor ogen
hebt. Veel of weinig tijd kunt vrijmaken. Een dik of een beperkt budget ter beschikking hebt.’"

Lees het hier na: Erika experimenteert: Functional Training | Erika Van Tielen
Fotocredits: Sander Goossens van Irregular Themes

Reacties